לפגישת ייעוץ ללא עלות

השאר פרטים ונחזור בהקדם

9 + 5 =

לקבלת ייעוץ משפטי חייגו:03-6969450

נכות זמנית משרד הביטחון

עמוד הבית » תביעה נגד משרד הביטחון » נכות זמנית משרד הביטחון

"יפית, את חייבת לעזור לנו!" כתבה לי אמא לחייל שנפצע בתאונת דרכים במהלך השירות הצבאי וצפוי לעבור תהליך שיקומי שימשך מספר חודשים, "אנחנו לא יודעים מה צריך לעשות ומול מי להתנהל". כמובן שמיד הרגעתי אותה ואמרתי שאתן לה ולבנה את כל המידע על הגשת תביעה למשרד הבטחון להכרה בנכות זמנית.

דבר ראשון הסברתי לה שבכל שנה דן משרד הביטחון באלפי תביעות להכרה בנכות לאור פציעה או חבלה שנגרמה במהלך השירות הצבאי. בעוד שחלק מהתובעים זוכים בהכרה ומקבלים בכל חודש קצבת נכות קבועה, אחרים נאלצים להסתפק בנכות זמנית ובקצבת נכות זמנית.

במאמר זה ארחיב על נכות זמנית משרד הביטחון כפי שהסברתי לאותה אמא מודאגת וארחיב מה ניתן לעשות במידה והתובע חושב שמגיע לו תגמול הולם יותר ממשרד הביטחון.

קביעת נכות על ידי משרד הביטחון

כאשר חייל/ת או איש/ת כוחות הביטחון נפגעים (בגוף או בנפש) במהלך שירותם, הם יכולים להגיש תביעה נגד משרד הביטחון. טרם הגשת התביעה עליהם לאסוף את כל המסמכים הרפואיים של בנה ולתעד את שגרת הטיפולים ואת המלצות הרופאים, כך גם המלצתי לאם המודאגת.

מסמכי התביעה מועברים אל קצין התגמולים ואל הוועדה הרפואית להכרה בקשר ישיר בין האירוע הבטחוני ובין הפגיעה. תהליך התביעה נמשך מספר חודשים כשבסופו יכולה להתקבל אחת משלוש החלטות:

  1. התביעה נדחית לאחר שלא נמצא קשר בין האירוע ובין הפגיעה שנגרמה לתובע.
  2. התביעה מתקבלת ולתובע נקבעת נכות קבועה לכל החיים (נכות צמיתה) המזכה אותו בקצבת נכות חודשית למשך כל חייו.
  3. התביעה מתקבלת, אך לתובע נקבעת נכות זמנית (לתקופה מוגדרת) המזכה אותו בקצבת נכות עד תום התקופה כפי שהוגדרה על ידי הוועדה הרפואית.

מתי נקבעת נכות זמנית?

כאשר חברי הוועדה הרפואית מאמינים כי מצבו של התובע צפוי להשתפר, הם יקבעו לו נכות זמנית לתקופה שלא תעלה על 12 חודשים. כלומר, כך הרחבתי בפני האם יתכן כי תיקבע לבנה החייל נכות זמנית עד שמצבו ישתפר.

בתום התקופה הקצובה, יתבקש התובע להגיש תביעת חוזרת בצירוף מסמכים עדכניים המעידים על מצבו הרפואי. הפעם התביעה תיבדק על ידי ועדה הנקראת ועדת תום זמניות. במידה והוועדה תקבע שהתובע יכול לנהל שיגרת חיים תקינה כאחד האדם, תבוטל הנכות הזמנית לחלוטין. במידה ויקבע כי הנכות הזמנית נמשכת או הפכה לנכות קבועה, יעודכן התגמול של התובע בהתאם.
כלומר, אותו חייל בתום תקופת הנכות הזמנית יוכל להגיש בקשה להארכת הנכות. במידה וחלה החמרה במצבו ולדוגמא ישאר מרותק לכיסא גלגלים, יקבעו לו אחוזי נכות גבוהים יותר וסביר להניח שאף תקבע נכות קבועה.

חשוב לדעת!
אישור תחילת הנכות הוא יום הגשת התביעה ולא היום בו התקבלה ההחלטה של הוועדה הרפואית. כך למשל, אם לאותו חייל תקבע נכות זמנית בשיעור של 15%, הוא יקבל פיצוי כספי חד פעמי. מה יהיה גובה הפיצוי? המשיכו לקרוא!

 

תגמול נכות זמנית משרד הביטחון

הסעד הכספי הניתן בעת קבלת נכות זמנית ממשרד הבטחון הינו סעד מדורג – ככל שאחוזי הנכות גבוהים יותר, כך התגמול הכספי שיקבל התובע יהיה גדול יותר.

גובה אחוזי הנכות הזמנית סוג התגמול הכספי איך מחושב גובה התגמול הכספי?
0% עד 10% לא ניתן תגמול כספי כלל התובע אינו זכאי לתגמול כספי
10% עד 19% תגמול חודשי כל חודש גובה התגמול יהיה שכלול של גובה אחוזי הנכות ומספר החודשים בהם חלה בעבר ובעתיד פגיעה בחייו, בתפקודו וביכולת ההשתכרות של התובע
20% ומעלה קצבה חודשית בהתאם לטבלת התגמולים הקבועה במקרים של נכות צמיתה כגובה התגמול הכספי בקצבת נכות קבועה
תמונת המחשה לפציעה ושיקום

מהן זכויות נכי צה"ל עם נכות זמנית?

נכי צה"ל וכוחות הביטחון אשר הוכרו כבעלי נכות זמנית זכאים למספר זכויות והטבות, הנפוצות ביניהן:
1. הנחה בתשלום בגין נסיעות בתחבורה ציבורית – להנחה זו זכאים תובעים אשר קיבלו 10% נכות זמנית ומעלה, תינתן הנחה בנסיעה בתחבורה ציבורית עד לתום תקופת הנכות. בהצגת תעודת נכה צה"ל תינתן הנחה בסך 50% ממחיר הנסיעה. ההנחה תקפה בתשלום באפליקציה או ברב קו עבור נסיעה בודדת והיא אינה תקפה ברכישת מנוי יומי או חודשי.
2. תגמול טיפול רפואי – לתגמול זה זכאים נכי צה"ל וכוחות הביטחון אשר הוכרו עם נכות בגובה 20% לפחות (או נכות בשיעור 10% לפחות לפני 1996). התגמול מהווה פיצוי כספים בגין חוסר יכולת באופן זמני או העדרות מהעבודה בגלל בדיקות, ניתוחים, אישפוזים, החלמה וכדומה.
3. תגמול חוסר פרנסה – לתגמול זה זכאים נכי צה"ל וכוחות הביטחון בעלי נכות בשיעור של 20% לפחות (או נכות בשיעור 10% לפחות לפני 1996), אינם מקבלים דמי אבטלה והכנסתם אינה עולה על 2,755 ₪ (נכון לשנת 2024, לא כולל תגמולי משרד הביטחון.

4. תגמול חודשי (קצבה) למשך תקופת הנכות הזמנית ובהתאם לאחוז הנכות כפי שמפורט בטבלה המצורפת (המעודכנת לתאריך 1.1.2024 ):

גובה אחוז הנכות גובה התגמול החודשי
20% 1,102 ₪ לכל חודש
30% 1,653 ₪ לכל חודש
40% 2,204 ₪ לכל חודש
50% 2,755 ₪ לכל חודש
60% 3,306 ₪ לכל חודש
70% 3,857 ₪ לכל חודש
80% 4,408 ₪ לכל חודש
90% 4,959 ₪ לכל חודש
100% 5,510 ₪ לכל חודש
100%+ 7,714 ₪ לכל חודש

כמובן שעל מנת לקבל את מלוא הזכויות וההטבות המגיעות לנכי צה"ל וכוחות הביטחון, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתביעות משרד הביטחון.

מה ניתן לעשות אם התובע לא מרוצה מאחוזי הנכות הזמניים שנקבעו?

לאחר שהוועדה הרפואית קבעה את שיעור אחוזי הנכות, יכול התובע להגיש ערעור על נכות זמנית של משרד הביטחון במידה והוא חושב כי שיעור הנכות שנקבע עבורו אינו משקף באופן הולם את הפגיעה שנגרמה לתפקודו היומיומי.

הסברתי לאמא כי במידה והחלטה הוועדה הרפואית לא תהיה לשביעות רצונם, בנה החייל יוכל להגיש ערעור בתביעת נכות זמנית. במקרה זה עובר הדיון בתיק הרפואי לוועדה רפואית עליונה הדנה במסמכים שהוגשו לה.
מומלץ כמובן לצרף לכתב התביעה המקורי מסמכים רפואיים עדכניים המעידים על המצב הגופני או הנפשי של התובע ולצרף המלצת רופא מומחה.

לאחר הדיון החוזר תקבע הוועדה העליונה האם שיעור אחוזי הנכות יהיה גבוה יותר, או נמוך ביותר. במידה ושיעור אחוז הנכות הזמנית יקטן, תינתן לתובע האפשרות למשוך את תביעתו על מנת שלא תחול הרעת תנאים לעומת החלטת הוועדה הרפואית הראשונה.

  משרדינו עוסק למעלה מ – 20 שנה בטיפול מול תיקים מסוג זה. ישנה חשיבות מכרעת של מעורבות מקצועית על הצלחת ערעור על נכות מול משרד הביטחון

הצלחות המשרד מול משרד הביטחון

דילוג לתוכן