לפגישת ייעוץ ללא עלות

השאר פרטים ונחזור בהקדם

9 + 4 =

לקבלת ייעוץ משפטי חייגו:03-6969450

תביעת נזיקין ללא הוכחת נזק

עמוד הבית » עורך דין נזקי גוף » תביעת נזיקין ללא הוכחת נזק

מה זה תביעת נזיקין ללא הוכחת נזק ומדוע האפשרות הזו קיימת?

בשונה מתביעות נזיקין אחרות בהן התובע חייב להביא הוכחות בפועל על הנזק שנגרם לו, רשלנות רפואית, מחלה, וכד' תביעת נזיקין ללא הוכחת נזק אינה מחייבת להראות שנגרם נזק ישיר, אלא מספיק שהיה פרסום מסויים ברבים המכפיש את שמו הטוב. המדיה החברתית הביאה עימה אפשרויות רבות אך יחד עם כך גם סיכונים שונים, אתרי האינטרנט והרשתו החברתיות מהווים קרקע פוריה לשיימינג – בושה והשפלה הנגרמים למישהו בפרהסיה לעיני אנשים אחרים מהסיבה שהן מאפשרות להפיץ בלחיצת כפתור בפני אלפי עוקבים או חברים. זה יכול להופיע באמצעות אינפורמציה מזיקה או הוצאת דיבה המובילים לגרימת נזק לאותם אנשים וגרימת נזק לשמם הטוב. יש גם פגיעה במוניטין שלא תמיד מרגישים את הנזק באותו הרגע, לעיתים פגיעות במוניטין יכולות להתרחש רק לאחר תקופה, תביעה מסוג זה תביא לבקשת פיצוי אודות הפסד כלכלי עתידי. בתביעת נזיקין ללא הוכחת נזק ניתן להגיע לפיצויים של עשרות ולעיתים גם מאות אלפי שקלים או שנת מאסר במידה והתובע הצליח להוכיח מעל כל ספק שהייתה כוונה לפגיעה בשמו הטוב וכן שהייתה כוונה חד משמעית של הנתבע לפגוע.

הרקע  ההסטורי לחוק זה

בשנת 1998 תוקן חוק איסור לשון הרע זה הפעם השישית מאז שנחקק לראשונה, במסגרת התיקון, נוסף סעיף המסמיך את בית המשפט לתת פיצוי ללא הוכחת נזק למי שנפגע מהוצאת דיבה.

מה החלק הבעייתי של תביעות אלה וכיצד בכל זאת ניתן להתגבר על זה?

החלק הבעייתי של תביעות מסוג זה הוא שקיים קושי גדול להוכיח את הנזק של פגיעה בשם הטוב. פסיקת פיצויים הינה משימה בלתי פשוטה כיוון שפגיעה בשם טוב אינו גוררת בהכרח נזק ממוני הניתן להוכחה על ידי הבאת ראיות מה גם שבתי המשפט אינם ממהרים תמיד לפסוק פיצויים וישנם תביעות רבות שנדחות וגם אם הוא כן פוסק פיצוי, לא תמיד הוא פוסק את הסכום המקסימלי. ניתן להתגבר על קושי זה כאשר נעזרים בעורך דין מקצועי ומומחה בתחום.

לאיזה סכומים גובה הפיצויים יכול להגיע?

החוק המסמיך את בית המשפט לפסוק פיצוי קובע פיצוי בסך עד 50,000 ש"ח במידה והנפגע מוכיח שמי שפגע בשמו הטוב או הוציא את דיבתו רעה מתוך כוונה ישירה לפגוע בו ולא מתוך אינטרסים אחרים כמו לדוג' מחאה. סכום הפיצויים צמוד למדד המחירים לצרכן מה שמעמיד אותו לסכום בגובה של בין 70,000-100,000 ש"ח. משמעות הדבר הוא, שאם נתקלתם באדם שפגע בשמכם הטוב על ידי פרסום לשון הרע או הוצאת דיבה במספר מקומות שונים, או הזדמנויות מסויימות, הרי שיש לכם אפשרות לבקש פיצוי ללא הוכחת נזק בגין כל אחד מהמקרים.

על אילו עבירות ניתן להפעיל תביעה זו?

העבירות עליהן ניתן להפעיל תביעת נזיקין ללא הוכחת נזק הן עבירות המוציאות דיבה פרסומים שנועדו להכפיש אנשים תוך הריסת השם הטוב. ישנם לא מעט אנשים, אנשי ציבור ואנשים חשובים שאיבדו את מעמדם ואפילו את פרנסתם שהם עמלו עליהם במשך שנים רבות כתוצאה מתופעה זו של השיימינג והלשון הרע.

מה מוגדר כ'לשון הרע' או 'שיימינג'?

לשון הרע ושיימינג הינם מסרים או תכנים העלולים לפגוע בשם הטוב או בכבודו של האחר הן האדם הפרטי והן תאגיד. חשוב לציין שלא כל קללה או אמירה פוגענית נחשבים ללשון הרע. לא כל ביקורת גם ביקורת קשה ונוקבת נחשבת ללשון הרע

למי ואיך פונים בתביעה זו?

אדם שפרסם לשון הרע ניתן לפתוח נגדו בהליכים פליליים והליכים אזרחיים באמצעות עורך דין לשון הרע או אפילו עורך דין נזיקין, על מנת להגביר את סיכויי ההצלחה בתביעה, מומלץ לפנות לעורך דין בעל ותק והצלחות מוכחות בייצוג משפטי של תובעים ונתבעים בתביעות לשון הרע. חשוב מאוד מייד בהתחלה לאסוף כל חומר ומידע הקשורים לעניין כמו היקף הפגיעה, חומרת הביטויים, מעמדו של הנפגע, מעמד המפרסם, הנזק שנגרם בפועל, מידת הסבל וההשפלה, השלכות עתידיות ועוד פרטים רלוונטיים.

למה מומלץ להיעזר בעו"ד?

ייצוג משפטי בתיק לשון הרע הוא משימה מורכבת למדי הרבה יותר מכפי שנראה לעין, הגשת תביעת נזיקין ללא הוכחת נזק באמצעות עורך דין מגדילה בצורה ניכרת את סיכויי הצלחתה כיוון שעורך דין יודע לפרט ולהדגיש את עובדות מקרה בפגיעה תוך שימת לב לדברים חשובים והסתמכות על דברי חקיקה ופסיקת עבר של בית המשפט

דילוג לתוכן