לפגישת ייעוץ ללא עלות

השאר פרטים ונחזור בהקדם

4 + 13 =

לקבלת ייעוץ משפטי חייגו:03-6969450

תביעת מחלת מקצוע

עמוד הבית » עורך דין ביטוח לאומי » תביעת מחלת מקצוע
כל אחד מכם עלול להיתקל במחלת עבודה או תאונת עבודה לאורך החיים. יחד עם זאת, מעטים הם העובדים שמודעים לכך שמגיע להם פיצוי בשל תאונת עבודה או מחלת מקצוע (במידה והוכיחו את הקשר למקום העבודה). במאמר זה, נבחן את הסוגיה ונדבר על מחלת מקצוע ומאפייניה.

מהי מחלת מקצוע?

מחלת מקצוע מהווה מצב בו חלה העובד במחלה בשל תנאי עבודתו (לדוגמה, חשיפה לקרינה, חשיפה לחומרים כימיים ועוד). על מנת שתחשב מחלת מקצוע, עליה להופיע ברשימת מחלות המקצוע בהתאם לתקנות ביטוח לאומי.

דוגמה לבעלי מקצוע הסובלים ממחלות מקצוע למשל הם "רצפים" הסובלים מבעיות בברכיים, מורים וגננות המפתחים צרידות, עובדי כפיים כמו למשל חשמלאים המשתמשים בכלים רוטטים ומפתחים תסמונת התעלה הקרפלית, סבלים הסובלים מכאבי גב ועוד.

מהי מיקרוטראומה?

מדובר בפגיעה הנגרמת מפעולות חזרתיות / שחיקה מרובת שנים / תנאי עבודה לקויים בעת העבודה, כאשר פגיעה זו פוגעת בבריאותו של העובד ובאיכות חייו. פגיעה מסוג מיקרוטראומה לא תוכר ככזו במידה וניתן להגדירה כמחלת מקצוע. כמו כן, מדובר בנזקים זעירים חוזרים ונשנים הגורמים לנזק אחד גדול.

מה ההבדל בין תאונת עבודה למחלת מקצוע?

מחלת המקצוע מתפתחת בהדרגתיות בגופו של העובד, וזאת כתוצאה משחיקה ארוכת שנים או תנאי עבודה לקויים במהלך העבודה, ואילו תאונת עבודה עשויה להתרחש בדרך למקום העבודה או בחזרה ממקום העבודה, במקביל לעבודה, אך מוגדרת כאירוע פתאומי וחד פעמי, כתוצאה ממקרה יחיד, תאונת עבודה גורמת לתוצאות מיידיות.

רשימת מחלות מקצוע מוכרות בביטוח לאומי:

להלן רשימה של חלק ממחלות המקצוע הקיימות, כאשר הפגיעות שאינן מופיעות ברשימה זו, נבחנות בהתאם למיקרוטראומה. רשימת מחלות המקצוע כוללת בתוכה מחלות שנגרמו כתוצאה מחשיפה לחומרים פיזיקליים / מכניים / ביולוגיים ו/או גורמים כימיים, מחלת הסרטן הנגרמת כתוצאה מחומרים כימיים.

ישנם 40 סוגי מחלות מקצוע המוכרות ע"פ חוק הביטוח הלאומי, ביניהן:

  • הירדמויות ברגליים, כאבי גב, גב תפוס בתדירות גבוהה
  • זרמים בידיים, הירדמויות הידיים
  • דלקות כרוניות בכתפיים, כאבי כתפיים
  • כאבים במפרקי הידיים
  • פריצות דיסק
  • סרטן העור
  • "נעילת" אצבעות הידיים
  • צפצופים באוזניים (טנטון) או ירידה בשמיעה
  • כאבי צוואר
  • קשיי נשימה (ריאות), אף סתום בקביעות, נזלת כרונית
  • נקודות מחשידות על העור
  • כתמי שמש

לרשימת מחלות המקצוע ע"פ תקנות ביטוח לאומי

מי זכאי לקבל פיצויים מביטוח לאומי בעקבות מחלת רקע?

כל עובד אשר הוכיח מחלת מקצוע, בין אם עובד עצמאי או עובד שכיר, על העובד להציג את הקשר בין עיסוקו בעבודה לבין מחלת המקצוע שנגרמה לו מכך לטענתו.

לאחר שהגיש העובד תביעה למחלת מקצוע, ולאחר שהוכיח שקיים קשר, הרי שיקבעו לו אחוזי נכות המגיעים לו ע"י ביטוח לאומי, בין אם אחוזי נכות קבועים או אחוזי נכות זמניים.

על התובע לספק אישורים ומסמכים רפואיים רלוונטים ואף מומלץ לו להתייעץ עם עורך דין ביטוח לאומי המתמחה במחלות מקצוע ותאונות עבודה, לצורך הדרכה והכוונה נכונה לאורך התהליך והבירוקרטיה הכרוכה בכך ולספק בהתאם חוות דעת רפואית-משפטית.

כמו כן, קיימים מספר סוגים של פיצויים אותם ניתן לקבל בעקבות מחלת המקצוע, כמו למשל פיצוי חד פעמי, קצבת נכות מעבודה, מימון שיקום מקצועי ועוד.

מהו חישוב דמי פגיעה מביטוח לאומי?

בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעים בוועדה הרפואית של ביטוח לאומי, כך ישולמו דמי הפגיעה:

במידה ונקבעת נכות לצמיתות שנעה בין 0%-8%, הרי שהתובע לא יהיה זכאי למענק כלל.

במידה ונקבעת נכות שנעה בין 9%-19%, הרי שיקבל התובע פיצוי חד פעמי.

במידה ונקבעת נכות שנעה מ-20% ומעלה, הרי שיקבל התובע קצבה חודשית.

כלומר, במידה ונקבעו מתחת ל-20% אחוזי נכות, הרי שהעובד התובע עשוי לקבל פיצוי חד פעמי, ואילו נקבעו מעל ל-20% אחוזי נכות, הרי שהתובע עשוי לקבל בהתאם לשכרו (לפני שהוכר כנכה מעבודה) קצבה חודשית.

תהליך תביעה על רקע מחלת מקצוע

יש להגיש תביעה להכרה במחלה כמחלת מקצוע, ניתן לעשות זאת באופן עצמאי וניתן להסתייע בשירותי עו"ד המתמחה בתחום. שם הטופס שצריך למלא נקרא טופס בל' 202.

לאחר מילוי הטופס הקודם, יש להגיש בקשה לתביעה נוספת – תביעה לקביעת דרגת נכות.

לאחר שבוצעו שני אלה, ניתן יהיה להמשיך בתהליך.

אילו פיצויים ניתן לקבל עקב מחלת מקצוע?

  • כיסוי הוצאות שיקום
  • קצבת נכות מעבודה
  • מימון שיקום מקצועי
  • פיצוי חד פעמי

הסתייעות בעורך דין מנוסה ומקצועי

עובדים רבים שנפגעו בעקבות מחלת מקצוע למעשה אינם מודעים לעובדה שהם זכאים לכסף. זאת משום שהם לא מבינים שקיים קשר בין תנאי עבודתם לבין עצם המחלה – לכן, רצוי ואף מומלץ להסתייע בעורך דין מחלת מקצוע מקצועי ומנוסה בתחום, כך שבמידה והנכם סובלים ממחלה ככזו או אחרת הקשורה לעבודתכם, בין אם בהווה ובין אם בעבר, ואתם מעוניינים לקבל את הפיצוי המגיע לכם בגין נכות או אובדן ימי עבודה, עורך דין מחלת מקצוע יוכל לסייע לכם על הצד הטוב ביותר במטרה לממש את מלוא זכויותיכם.

עשוי לעניין אתכם

תביעת ביטוח

תביעות ביטוח - עורך דין

לעיתים חברות הביטוח תדחה את תביעתכם בטענות מטענות שונות בנימוקים כמו גילוי לא מלא, קיום חריגים בפוליסה, אי עמידה בתנאי הפוליסה ועוד. 

ביטוח שאירים

ביטוח שאירים

מהו ביטוח שאירים? קיימים מספר תנאים בהם יש לעמוד על מנת להיות זכאים. מהו אופן הגשת התביעה לקצבה? עבור מי משולמת הקצבה? מהם סכומי הקצבה לחודש?

אובדן כושר עבודה

תביעות אובדן כושר עבודה

ביטוח אובדן כושר עבודה יסייע לאנשים שאיבדו את בריאותם בשל תאונה או מחלה. מה זה אובדן כושר עבודה ומהן הסיבות לדחיית תביעת אי כושר עבודה? כיצד מגישים את תביעות אובדן כושר עבודה?

דילוג לתוכן