לפגישת ייעוץ ללא עלות

השאר פרטים ונחזור בהקדם

5 + 9 =

לקבלת ייעוץ משפטי חייגו:03-6969450

פוסט טראומה מהצבא -תביעה מול משרד הביטחון

עמוד הבית » תביעה נגד משרד הביטחון » פוסט טראומה מהצבא

אדם שחווה אירוע או אירועים שהוביל אותו לסבול מפוסט טראומה זכאי להגיש תביעה למשרד הביטחון. פוסט טראומה מהצבא, הידועה גם בשם הלם קרב, היא הפרעה פסיכיאטרית המתפתחת לאחר חווית אירוע טראומתי קשה. האירוע הטראומתי יכול להיות כל דבר שהעלה איום על חייו של האדם, כגון לחימה, פציעה קשה, או מוות של אדם קרוב. התסמינים של פוסט טראומה מהצבא יכולים להופיע מיד לאחר האירוע הטראומתי, או להופיע מאוחר יותר, גם שנים לאחר האירוע.

אם הינכם סובלים מפוסט טראומה  מהצבא, פנו אלינו עוד היום לבדיקת זכאותכם להגשת תביעה מול משרד הביטחון.

תסמיני פוסט טראומה כוללים:

  •  פלשבאקים וחלומות חודרניים על האירוע הטראומתי. ריחות וקולות המזכירים את האירוע.
  • הימנעות ממקומות, אנשים או אירועים שמזכירים את האירוע הטראומתי
  • עוררות יתר, כגון קושי להירדם, קשיי ריכוז, ורגזנו
  • רגשות של חרדה, דיכאון, או פחד

דוגמאות לייצוג משפטי על ידי משרדינו:

  1. פוסט ראומה כתוצאה מהתעמרות בצבא – חייל שסבל מהתעללות של חיילים אחרים בטירונות ובמהלך השירות הצבאי שלו לרבות התעללות מינית – הגיש תביעה כנגד משרד הביטחון וקיבל הכרה בתיק זה נקבע כי מצבו הנפשי הוחמר כתוצאה ממצבו הנפשי.
  2. לוחם שנפגע במלחמת לבנון בשנת 2006 הוכר על ידי משרד הביטחון.
  3. אדם שנפגע במלחמת העצמאות והגיש תביעה בשנת 2021 – הוכר על ידי משרד הביטחון ונכותו נקבעה. מבוטח זה אף מקבל תגמול מחוסר פרנסה מידי חודש מאחר ואיבד את יכולתו לעבוד עד היום.

לפרטים אודות הליך תביעה מול משרד הביטחון

לאחר המקרה של איציק סעידיאן יצאה רפורמת "נפש אחת" – הכרה במסלול מהיר למתמודדים עם פוסט טראומה. משרד הביטחון קיצר את תהליך ההכרה עבור מתמודדים עם פוסט טראומה ומטפל בתיק במסלול ירוק. במסלול ירוק ידונו תיקים של חיילים שהשתתפו ונפגעו באירוע מבצעי, אימון או באירוע קרבי ומחזיקים ברורה של פוסט טראומה או דיכאון או הפרעה נפשית וכן חייב להיות רצף טיפולים או תסמינים. יודגש כי עד להכרה ניתן לקבל מימון לטיפולים רפואיים המגיעים למבוטח.
במקביל ניתן להגיש בקשה לקבלת תט"ר – תגמול עבור ימי מחלה, אם נעדרך או אין לך אפשרות לעבוד הינך זכאי לימי מחלה. בטווח הארוך – ניתן להגיש תביעת תג"מ – אנשים מחוסרי פרנסה יכולים להגיש תגמול מיוחד. גובה התגמול נקבע בגובה תגמול מחוסר פרנסה ולפי אחוזי הנכות ומצב משפחתי.

תמונה להמחשה חיילים בשדה הקרב

הגשת תביעה בגין נכות כתוצאה מפוסט טראומה מהצבא

ההליך יוגש למשרד הביטחון במסגרת הגשת התביעה, נדרש להציג מסמכים רפואיים מלאים מיום האירוע ולאחריו, ככל שלאדם יש עבר רפואי יש להעביר את המסמכים. אורך חייה של התביעה עד לתוצאות התיק הינו בממוצע 18 חודשים, לציין כי משרד הביטחון אוסף חומר נרחב על הנפגע קופות חולים, מבית הספר, וממספר גורמים – דבר שמעכב את הטיפול בתיק. במקרים מסוג זה קצין התגמולים יוציא חומר רפואי מתקופת לימודיו של המבוטח וההיסטוריה הרפואית על מנת לבחון את יכולותיו ותפקודו של החייל וענייניו בתחום הנפשי.
לעניין ההתיישנות – להבדיל מתביעות אחרות בתביעות פוס טראומטיות אין התיישנות. בשל הרציונל כי הנפגע עלול לפתח תסמינים מספר רב של שנים אשר טריגר כזה או אחר גרם לו להצפה של הפגיעה הנפשית שעבר, ישנם מקרים רבים של אנשים שנמנעו כל השנים לחשוף את פג.

הליכי ערעור

ככל ולא הוכר קשר סיבתי בין תנאי השירות לבין הנזק – ערער יוגש לבית המשפט המחוזי, שם יוכיח התובע את תביעתו ושופט בית המשפט יקבע האם קיים קשר סיבתי בין האירוע לבין הנזק הנפשי. ככל והתובע הצליח להוכיח קשר סיבתי אולם הנכות שנקבעה לו אינה מספיקה לטעמו ניתן לערער לועדה עליונה אשר תבחן את נכותו של התובע. חשוב לזכור כי הנכות הרפואית תקבע על פי הפגיעה התפקודית כלומר האם התסמינים הנפשיים הם בעלי השפעה קלה / בינונית או קשה בתפקוד הנפשי או החברתי וכן השפעה על כושר העבודה. על כן חשוב כי המסמכים הרפואיים יתייחסו לפגיעה התפקודית של החייל.

אחוזי נכות למוכרים כנפגעי פוסט טראומה מהצבא

אחוזי הנכות שיקבעו יכולים לנוע בין 10% נכות נפשית המשקפת קושי בהסתגלות עד 70% נכות נפשית, על פי הנכות התפקודית.

למאמר המלא הנושא לחצו > אחוזי נכות פוסט טראומה ביטוח לאומי

 

זכויות למי שסובל מפוסט טראומה מהצבא

אדם שנקבעה לו נכות עד 19% יתקבל מענק חד פעמי. ככל ונקבעו מעל 20% יקבל הנפגע קצבה חודשית מידי חודש, נפגע שקיבל מעל 20% נכות יקבל הטבות נרחבות כגון הנחה בארנונה (עד 90 מ"ר ) מענק לציוד ביתי, החזר שיחות טלפוניות, הטבות מס ועוד הטבות. אדם שנכותו נקבעה מעל 30% יקבל אפשרות לקבל לימודים ותגמולים בזמן לימודיים, אדם שנכותו מעל 50% נכות יקבל מענק לקניית רכב רפואי.

 טיפים להגשת תביעה מוצלחת בגין פוסט טראומה מהצבא:

  • הקפידו על איסוף מסמכים תומכים, כגון תיעוד רפואי, תיעוד מבצעי, או עדויות של
    גורמים אחרים.
  • כתבו תצהיר מפורט המפרט את האירוע הטראומתי ואת השפעתו על חייכם.
  • היו מוכנים לענות על שאלות של קצין תגמולים או של ועדה רפואית.
  • היעזרו בעורך דין המתמחה בתחום תביעות משרד הביטחון.

  משרדינו עוסק למעלה מ – 20 שנה בטיפול מול תיקים מסוג זה. ישנה חשיבות מכרעת של מעורבות מקצועי הן בשאלת הקשר הסיבתי והן בהתייחס לגובה הנכות שתקבע.

דילוג לתוכן