לפגישת ייעוץ ללא עלות

השאר פרטים ונחזור בהקדם

14 + 12 =

לקבלת ייעוץ משפטי חייגו:03-6969450

תביעת תאונת עבודה

עמוד הבית » עורך דין תאונות עבודה » תביעת תאונת עבודה

נפגעי עבודה רבים מעדיפים להמשיך בחייהם מבלי לדעת שמגיע להם פיצוי מהמעסיק ולקבל את הכספים המגיעים להם על פי חוק, שכן גם תאונת עבודה יכולה להוביל לפגיעה פיזית, נפשית וירידה משמעותית ביכולת לכלכל את בני המשפחה. במאמר זה ארחיב על הנושא.

מהי תאונת עבודה?

תאונת עבודה היא מקרה או אירוע בו נגרם נזק לעובד. התאונה יכולה להתרחש בדרכו של העובד אל העבודה, במהלכה או בדרכו חזרה ממנה. עובד אשר סטה מדרכו הקבועה אל העבודה ונפגע לא יוכל לתבוע את הביטוח הלאומי בתביעת תאונת עבודה, אלא אם יתקיימו אחד משני התנאים הבאים:

  1.  העובד סטה מדרכו לעבודה על מנת להתפלל תפילת בוקר בציבור בבית התפילה בו שאר העובדים נוהגים להתפלל.
  2.  העובד סטה מדרכו לעבודה כדי לקחת את ילדו אל או מהמעון או גן הילדים. לצורך סעיף זה גילו של הילד יהיה עד גיל 10 או ילד הזקוק לליווי למסגרת החינוכית בגלל ליקוי גופני או שכלי.

מהם השלבים להגשת תביעה תאונת עבודה בביטוח לאומי?

עובד המעוניין להגיש תביעת תאונת עבודה בביטוח לאומי חייב לדעת שמדובר בתביעה מתנהלת על פי מספר חודשים וכוללת מספר שלבים:

  1.  מילוי טפסים ראשוני – בעת האירוע על המעסיק למלא טופס 250 המיועד לקופת החולים של העובד. טופס זה נקרא טופס מתן טיפול רפואי לנפגעי עבודה והוא מקנה לעובד את הזכות לקבל טיפול רפואי מיידי ללא עלות בקופת החולים אליה הוא משתייך או בחדר מיון בבית חולים ציבורי. את טופס 250 חשוב לשמור שכן הוא יצורף למסמכי התביעה בגין פגיעה בעבודה.
  2. איסוף מסמכים רפואיים – חשוב לאסוף כל מסמך רפואי הכולל תוצאות בדיקות, סיכומי מחלה ואבחונים למיניהם המעידים על הטיפול הרפואי שקיבל העובד בזמן הפגיעה במקום העבודה ובמשך תקופת ההחלמה עד ליום הגשת התביעה.
  3.  איסוף קבלות – בזמן ההיעדרות מהעבודה ולצורך ההחלמה נפגעי עבודה רבים נאלצים לרכוש עזרים רפואיים, להעסיק כוח עזר או לבצע התאמות בבית, כל אלה כרוכים בהוצאות כספיות מרובות. את הקבלות יש לשמור ולצרף לכתב התביעה על מנת להוכיח כיצד הפגיעה בעבודה השפיעה על התנהלותו היום יומית של העובד.
  4. תיעוד הכנסות מעבודה – על העובד להגיש תלושי שכר ומסמך עליו חותם המעסיק המציין כמה שכר קיבל העובד בשלושת החודשים שקדמו לאירוע בו חלה הפגיעה.

מילוי טופס תאונת עבודה בביטוח הלאומי והגשתו לביטוח הלאומי באחת מהדרכים הבאות:

א. הגשת התביעה און ליין באתר ביטוח לאומי בצירוף העתקים מכל המסמכים שצוינו לעיל

 ב. הדפסת כתב התביעה וצירוף העתקים מכל המסמכים שצוינו לעיל והגשתם בתיבת השירות בסניף הביטוח הלאומי הקרוב לביתכם

ג. הדפסת כתב התביעה וצירוף העתקים מכל המסמכים שצוינו לעיל ושליחתם בפקס או בדואר ישראל לסניף הביטוח הלאומי הקרוב לביתכם.

תביעה לקצבת נכות - יפית אוחנה

ועדה רפואית לתביעת תאונות עבודה

 

לאחר שהמוסד לביטוח לאומי קיבל את כתב התביעה והמסמכים המצורפים, חברי הוועדה הרפואית יבחנו את התביעה ויחליטו האם התובע זכאי לקבל דמי פגיעה – פיצוי כספי חד פעמי בגין תאונת העבודה.
דמי הפגיעה מחושבים באופ

                        75% משכרו של התובע  ב – 3 החודשים שקדמו ל – 1 לחודש בו הפסיק את עבודתו
דמי פגיעה ליום אחד =          _____________________________________________
                                                                                        90

את הסכום המתקבל מכפילים במספר הימים שהעובד החסיר מעבודתו בשל המקרה וזה יהיה גובה המענק החד פעמי. חשוב לציין כי המוסד לביטוח לאומי הטיל תקרת תשלום לדמי פגיעה לנפגעי עבודה והוא עומד על 1,241.25 ₪ ליום ( נכון לשנת 2024 ).

הגבלה נוספת שהביטוח הלאומי מוסיף היא שדמי הפגיעה ישולמו למשך 13 שבועות בלבד. מטרת ההגבלה היא לעודד נפגעי עבודה לחזור אל שוק העבודה ולא להסתמך אך ורק על כספי הפיצויים.

רמות גמלת נכות מעבודה

כשהוועדה הרפואית קובעת כי לעובד מגיעה נכות זמנית כתוצאה מתאונת עבודה או נכות צמיתה ( נכות קשה וקבועה לכל החיים ) יקבע פיצוי בהתאם לשיעור הנכות וסוג הנכות:

דרגת הנכות שנקבעהסוג הנכות שנקבעהסוג הפיצויאופן החישוב
עד 9% נכותאינו זכאיאינו זכאיאינו זכאי
בין 9% נכות ל – 19.99% נכותנכות צמיתהמענק חד פעמימכפלת 75% משכרו של התובע ב – 3 החודשים שקדמו ל – 1 לחודש בו הפסיק את עבודתו, שיעור % הנכות שנקבעה לעובד במכפלת - 43 קצבאות.
בין 20% נכות ל – 100% נכותנכות צמיתה עם זכאות לתעודת נכהקצבה חודשיתמכפלת דמי הפגיעה ליום 30 ימים ושיעור - % הנכות שנקבע לעובד.
בין 9% נכות ל – 100% נכותנכות זמנית עד 12 חודשיםקצבה חודשית עד 12 חודשיםמכפלת 75% משכרו של התובע ב – 3 החודשים שקדמו ל – 1 לחודש בו הפסיק את עבודתו ושיעור % הנכות שנקבע לעובד

ועדת ערר על תאונת עבודה בביטוח הלאומי

נפגעי עבודה רבים שתביעתם נדחתה או חשים כי מגיע להם פיצוי זכאים להגיש ערר על החלטת הוועדה הרפואית. את הערר ניתן להגיש תוך 30 יום מקבלת ההודעה של הוועדה הרפואית ואת המסמכים הנלווים ניתן לצרף עד 60 יום מיום הגשת הערר.

במקרים רבים מעדיפים נפגעי תאונת עבודה להיעזר בעורך דין נזיקין שייצג אותם ויסביר לחברי הוועדה טוב יותר, מדוע מגיע להם פיצוי. עורך דין נזיקין יודע להציג את מצבו של הנפגע בצורה נטולת רגש, עניינית וממוקדת כך שחברי הוועדה מצליחים להבין לעומקם של דברים עד כמה חשוב הפיצוי הכספי.

שאלות תשובות

מתי אפשר להגיש תביעת כנגד המעסיק בגין תאונת עבודה?

מלבד הגשת תביעה לביטוח הלאומי בגין תאונת עבודה, ניתן גם לתבוע את המעסיק במידה והיה לו חלק בנסיבות שגרמו לאירוע בו נפגע העובד. ניתן לתבוע גם את המעסיק בגין התרשלות בשמירה והענקת סביבה עבודה מוגנת ובטוחה. את התביעה נגד המעסיק ניתן להגיש עד 7 שנים מיום האירוע.

יש לי גם ביטוח פרטי, האם אפשר להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח?

בהחלט. אך חשוב לציין שמדובר בתביעה שונה מורכבת וממושכת יותר בהשוואה לתביעה נגד המוסד לביטוח לאומי. אך חשוב לדעת כי לכל חברת ביטוח יש פרשנות משלה לאירוע חבלה הקשור למקום העבודה. לכן, במקרים רבים היא מתייחסת אל התובעים כתובעים בגין אובדן כושר עבודה. במידה וימצא כי המבוטח לא יכול לעסוק בעבודה אחרת, ישולם לו פיצוי מטעם חברת הביטוח. את התביעה להגיש עד 3 שנים מיום האירוע.

מי אחראי למלא טופס הגשת תביעת במקרה של תאונת עבודה?

ביום האירוע בו חלה הפגיעה ועם הפינוי של העובד לקבלת טיפול רפואי צריך המעסיק למלא טופס מתן טיפול רפואי לנפגעי עבודה ( טופס 250 ). את שאר המסמכים צריך למלא התובע עצמו, במידה והוא מתקשה הוא יכול להיעזר בעורך דין לדיני נזיקין המתמחה בתביעות נגד המוסד לביטוח לאומי.

 

דילוג לתוכן