לפגישת ייעוץ ללא עלות

השאר פרטים ונחזור בהקדם

13 + 13 =

לקבלת ייעוץ משפטי חייגו:03-6969450

שאלות ותשובות על תביעות ביטוח לאומי

עמוד הבית » עורך דין ביטוח לאומי » שאלות תשובות על תביעות ביטוח לאומי

בכתבה זו ריכזנו עבורכם תשובות לשאלות הנפוצות ביותר בנושאים שונים הקשורים למוסד לביטוח לאומי. אנו מציגים בפניכם שאלות שכיחות בנושאים כמו הגשת תביעה נגד ביטוח לאומי, סמכויות הוועדה הרפואית והגשת ערר, קצבאות שונות, קבלת תו נכה, זכויות שניתן לממש עקב מחלות ותאונות ועוד. אם לא מצאתם תשובה לשאלה על ביטוח לאומי הנכם מוזמנים לפנות אלינו ואנחנו נסייע לכם לקבל תשובה מלאה ולפעול נכון מול הביטוח הלאומי כדי לממש את מלוא הזכויות המגיעות לכם על פי חוק.

מהן תביעות נגד ביטוח לאומי?

המוסד לביטוח לאומי הוקם במטרה לסייע לציבור הרחב הזקוק לעזרה ולסיוע כלכלי עקב מצב רפואי ותפקודי המקשה עליו לעבוד ולקיים את שגרת חייו. יש ענפים שונים בביטוח לאומי, ביניהם ענף נכות כללית, ענף נפגעי עבודה, ענף סיעוד וכו', לכן אם אתם סובלים מפגיעה שקרתה בעבודה עליכם להגיש תביעה לענף נפגעי עבודה.

כל אדם הסובל מבעיה רפואית חייב לבדוק היטב את זכויותיו בענפים השונים של ביטוח לאומי על מנת לממש את זכויותיו. עם זאת, מימוש הזכויות אינו פשוט אם לא בקיאים בהליכים משפטיים ובחוקים הרלוונטיים למוסד לביטוח לאומי. ישראלים רבים פונים לביטוח לאומי על מנת לקבל סיוע או פיצוי כלשהו עבור מקרה שהוכר על ידי ביטוח לאומי המקנה זכאות לקצבה או לסיוע אחר, אך אדם פשוט מן היישוב לא מכיר את התקנות וההסכמים הקיימים, לכן חשוב להיעזר בגורם חיצוני כמו עורך דין המתמחה בענייני ביטוח לאומי, ורק כך ניתן לממש את כל הזכויות המגיעות על פי חוק.

מהי הוועדה הרפואית לעררים ומהן סמכויותיה?

הוועדה הרפואית לעררים משמשת כגוף הרשמי והמוסמך לדון בערעור המוגש על החלטה שהתקבלה בוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי. חשוב לדעת כי יש מספר ועדות רפואיות לעררים, לכן יש להגיש ערר לוועדה המתאימה. כך לדוגמה, ניתן להגיש ערר על החלטה רפואית בעניין נכות כללית, להגיש ערר על החלטה של הוועדה הרפואית לנכות מעבודה, ערר על החלטה הנוגעת לקבלת קצבת שירותים מיוחדים ועוד.

סעיף 30 (א) לתקנות הביטוח הלאומי קובע ומגדיר את הסמכויות הנרחבות שיש לוועדה הרפואית לעררים. הוועדה רשאית לאשר, לבטל או לשנות את החלטת הוועדה הרפואית, ובין היתר בסמכותה לשנות דרגת נכות של מבוטח, כולל סמכות לקבוע אחוז נכות נמוך ממה שהוחלט על ידי הוועדה הרפואית בביטוח לאומי, שינוי החלטת הוועדה הרפואית בענייני מס הכנסה ועוד.

הוועדה הרפואית לעררים דנה מחדש במצבו של המבוטח וסמכותה לא מוגבלת רק לרכיבי הערעור, לכן יש לשקול היטב את הגשת הערר ומומלץ לפנות לייעוץ משפטי ולהגיש את הערר בעזרת עורך דין אמין ומנוסה בענייני ביטוח לאומי.

מהם תנאי הזכאות לדמי תאונה מהמוסד לביטוח לאומי?

המוסד לביטוח לאומי מעניק דמי תאונה לכל מבוטח שנפגע בתאונה בביתו, במהלך חופשה או בשעות הפנאי, כל עוד התאונה גרמה לאובדן כושר תפקוד. הקצבה משולמת בהתאם לתנאי הזכאות שנקבעו למבוטח, וביטוח לאומי משלם דמי תאונה למשך עד 90 ימים, בהתאם למצבו התפקודי של הנפגע.

תנאי הזכאות שנקבעו הם:

  • תושבות
  • גיל
  • תאונה שפגעה בכושר התפקוד של המבוטח
  • בדיקה רפואית
  • המבוטח לא זכאי לפיצוי אחר

במקרה של תאונת דרכים, מומלץ להסתייע בעזרה של עורך לענייני תאונות דרכים, מייד לאחר מקרה התאונה.

מה זה ביטוח לאומי ניידות?

ביטוח לאומי מסייע למבוטחים שיש להם מגבלת ניידות במטרה לעזור להם להשתלב בקהילה וליהנות מחיים עצמאיים. ביטוח לאומי מציע מעניק מגוון הטבות בניידות, כאשר את המוגבלות בניידות קובעות הוועדות הרפואיות של משרד הבריאות, בהתאם לרשימת ליקויים מוגדרת. הוועדה הרפואית מתייחסת בין השאר לצורך של המבוטח בכיסא גלגלים ותפקידה לבדוק האם הליקוי שנקבע הוא לצמיתות או עשוי להשתנות. ההטבות משולמות מכספי משרד האוצר לאור הסכם הניידות שנחתם בין ביטוח לאומי למשרד האוצר.

יש מגוון הטבות במסגרת קצבת ניידות, מרביתן מיועדות לבעלי רכב או למי שמתכנן לרכוש רכב.

אילו תביעות ובקשות ניתן להגיש במסגרת קצבת ניידות?

  • קצבת ניידות
  • הלוואה לקניית רכב ראשון או להחלפת הרכב
  • הלוואה ייעודית לרכישת ולהתקנת אביזרים מיוחדים לרכב
  • החזר הוצאות בגין רכישת והתקנת אביזרים לרכב
  • הלוואה לרכישת מתקן הרמה לכיסא גלגלים לרכב
  • שירותי גרירה
  • לימוד נהיגה ברכב עם אביזרים למוגבלים בניידות

מהו תו נכה ומי רשאי לקבל אותו?

תו נכה מאפשר להחנות את הרכב במקומות המיועדים לחניית נכים ובמקומות שבהם החניה אינה מותרת, בכפוף לתנאים שנקבעו בחוק חניה לנכים.

ניתן להגיש בקשה לקבלת תג נכה בהתקיים התנאים הבאים:

  • המבוטח סובל ממחלה או ממספר מחלות בגינן הוא מתקשה בהליכה, סובל מסיכון בריאותי או שהוא מרותק לביתו, יש להוכיח בעזרת מסמכים רפואיים עדכניים
  • בעלי תעודת עיוור או לקוי ראיי זכאים לתג נכה
  • מבוטחים שרופא מוסמך אישר כי הם עונים על אחד מהתנאים הבאים:
    נכות רפאית מעל 60% שתנועה ללא רכב עלולה להחמיר את בריאותם,
    מבוטחים המוגבלים בהליכה וזקוקים לכיסא גלגלים,
    נכים הזקוקים לרכב כאמצעי תנועה עקב נכות ברגליהם

אילו סוגי תגי נכה יש?

    • תג נכה רגיל (משולש ירוק)
    • תג נכה עם כיסא גלגלים (מלבן כחול)
    • תג נכה (רגיל) של משרד הביטחון (משולש ירוק וכלנית)
    • תג נכה על כיסא גלגלים ממשרד הביטחון (מלבן כחול וכלנית)

איך מעבירים תו נכה מרכב לרכב?

כדי להעביר תו נכה מרכב לרכב יש להגיש בקשה מקוונת באתר משרד הרישוי, או באמצעות שליחת טופס בדואר למשרד התחבורה. חשוב לדעת כי ניתן לשייך תג נכה לעד שני רכבים.

מהי קצבת נכים ומי זכאי לקבלה?

קצבת נכים כללית היא קצבה חודשית המשולמת למבוטח שעקב נכותו הגופנית, השכלית או הנפשית, כושר השתכרותו נפגע או פחת בשיעור של 50% לפחות, הקצבה מיועדת גם לעקרות בית שכושר תפקודן במשק הבית נפגע ביותר מ-50%.

כדי להוכיח זכאות לקצבת נכות יש לעבור ועדה רפואית לקביעת אחוזי נכות לליקויים הרפואיים ובדיקה נוספת לקביעת דרגת אי כושר ויכולת השתכרות והשתלבות בשוק העבודה.

אילו סוגי מחלות, תאונות ואירועי פגיעה מזכים בזכויות רפואיות מביטוח לאומי?

הביטוח הלאומי מעניק זכויות רפואיות לנפגעי מחלות ואירועים רפואיים (כמו פוליו, גזזת, קורונה, מחלות לב, ראומטיות, כרוניות ועוד), לנפגעי הריון, לידה, תאונות, פעולת התנדבות ופעולות איבה.

דילוג לתוכן