לפגישת ייעוץ ללא עלות

השאר פרטים ונחזור בהקדם

4 + 2 =

לקבלת ייעוץ משפטי חייגו:03-6969450

 

 

עמוד הבית » עורך דין לענייני עבודה » על היחסים המורכבים בין מעסיק למועסק אחרי עידן הקורונה

יחסי מעסיק מועסק לאחר עידן הקורונה

בשנה האחרונה, מאז פרוץ הקורונה, חווה המשק הישראלי טלטלה דרמטית שגרמה לעלייה בכמות מחוסרי העבודה, לצד מספר עסקים רב שסגרו את שעריהם. מאז החל מבצע החיסונים "לתת כתף", נראה כי המשבר מאחורינו, מה שמאפשר הסרה של מגבלות וחזרתו של המשק לפעילות מלאה בצורה איטית אך בטוחה. לצד השמחה הרבה על החזרה לשגרה, נראה כי עובדים רבים, ולא מעט מעסיקים, חווים קשיים.

האתגר שבהחזרת עובדים אחרי עידן הקורונה

האתגר שניצב בפני חברות ועסקים רבים שספגו מהלומה כלכלית השנה, נוגע בעיקר בכל הקשור לגיוס עובדים שלא מעוניינים לשוב לעבודה כל זמן שהם מקבלים דמי אבטלה. עד שהממשלה תוביל רפורמה שתעודד עובדים לשוב לעבודה – מה הם הכלים העומדים בפני המעסיקים ומה הן הזכויות העומדות למועסקים?

  • עד מתי עובדים זכאים לקבל את דמי האבטלה? דמי האבטלה בישראל לתקופת הקורונה נקבעו עד לסוף חודש יוני 2021, אלא אם בעקבות המצב שהשתפר יתבצע שינוי שיאיץ באזרחים לחזור לשוק העבודה.
  • האם עובד שמתבקש לחזור מחל"ת ממושכת יכול לטעון שהוא רשאי להתפטר כדין מפוטר? התפטרות בדין מפוטר היא מצב בו עובד מתפטר אך יחשב כמי שפוטר לעניין קבלת פיצויים. עובד אשר הוחזר לעבודה ומחליט להתפטר על רקע של הרעת תנאים ובכך מבקש להיחשב כמי שפוטר – בקשתו לא תתקבל, שכן ההצעה לשוב לעבודה לאחר החל"ת אינה מהווה הרעת תנאים.
  • האם מותר לסרב לחזור מחלת? עובד ששהה בחל"ת, סביר יהיה להניח שנתן לכך את הסכמתו. אם המעסיק פונה לעובד ומבקש ממנו לשוב לעבודה וזה מסרב – זה יכול להיחשב כהתפטרות ללא קבלה של פיצויים ואף כהפרת משמעת וסירוב לבצע עבודה.
  • האם יש סיטואציות בהן אי אפשר לחזור מחופשה ללא תשלום (חל"ת)? על אף שהחוק עדיין אינו מוסדר, ישנם מקרים בהם עובד לא יוכל לחזור מחל"ת. למשל, אם הוא נמצא בקבוצת סיכון ואינו מעוניין להתחסן. כיוון שכל מקרה נבחן לגופו, במקרים חריגים ניתן ומומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני עבודה.
  • האם מותר לפטר עובד שלא רוצה לחזור מחופשה ללא תשלום? ניתן לעשות זאת בכפוף לעריכת הליך שימוע כנדרש בחוק. עם זאת, לא מומלץ לפטר את העובד/ת במצב זה אלא לבחור בהליך של "עובד שזנח את עבודתו", כלומר בחר להתפטר, ובכך להימנע מתשלום פיצויים.
  • האם עובד רשאי להמשיך לקבל דמי אבטלה למרות שהוא מסרב לחזור לעבודה? אם העובד מסרב לשוב לעבודתו ולסיים את החל"ת, ולא נענה להתראה בכתב, המעסיק רשאי לדווח על כך לרשויות ותישלל מהעובד הזכות לקבלת דמי אבטלה.

על הזכויות של מעסיק ומועסק שמסרב להתחסן

  • האם למעסיק מותר לשאול את העובד שלו האם הוא התחסן? במידה והשאלה נשאלת לצורך ארגון עבודה, מותר למעסיק לשאול זאת. עם זאת, בגלל שמדובר בשאלה אישית ופרטית, אסור לו להעביר את התשובה לצדדים שלישיים.
  • האם מעסיק יכול להכריח את העובדים שלו להתחסן? לא.
  • האם המעסיק יכול להכריח עובד לעבוד מהמשרד? ככל שהעובד מסרב להתחסן ולא מעוניין להציג בדיקת קורונה שלילית – ניתן להכריח אותו לעבוד מהמשרד.
  • האם מותר למעסיק לעודד עובדים שלו להתחסן באמצעות הטבות או כל תמריץ אחר? כן, ואנו עדים לחברות גדולות במשק שעשו כך. ניתן לעודד עובדים באמצעות שי צנוע, תלושי שכר, יום חופשה על חשבון העבודה ועוד.
  • מה עושים כאשר העובד לא יכול להתחסן מסיבות רפואיות והוא לא מעוניין לעבוד יותר מהבית? במקרה זה, ניתן לבקש ממנו להציג בדיקת קורונה שלילית אחת למספר ימים, בהתאם לדרישות משרד הבריאות. במידה שהוא לא מעוניין להתחסן או לעבור בדיקות קורונה תכופות – ניתן להוציאו לחל"ת ואף לפטרו.

על היחסים המורכבים בין מעסיק למועסק אחרי עידן הקורונה

במידה ואתם חשים כי הזכויות שלכם נרמסו – פנו לעורך דין לענייני עבודה

במידה ואתם מרגישים שזכויותיכם נרמסו, בין אם אתם מועסקים ובין אם מעסיקים, מומלץ לפנות לעורך דין לענייני עבודה. עו"ד יפית אוחנה הינה עורכת דין מקצועית ומנוסה המתמחה בדיני עובדה ומייעצת למעסיקים ומועסקים בנושא הזכויות העומדות להם על פי החוק.

דילוג לתוכן