לפגישת ייעוץ ללא עלות

השאר פרטים ונחזור בהקדם

12 + 6 =

לקבלת ייעוץ משפטי חייגו:03-6969450

מבחן הערכת תלות ADL

עמוד הבית » תביעות סיעוד » מבחן הערכת תלות ADL

מה זה מבחן הערכת תלות ADL?

ADL – Activities of Daily Living מבחן תלות הוא מבדק שמטרתו לברר את יכולתו של אדם לתפקד באופן בסיסי. הבדיקה נערכת על ידי נציגי הביטוח הלאומי, או חברת הביטוח הפרטית, בהתאם למי שמבקשים ממנו הכרה בזכויות, וזאת על מנת לקבוע האם ובאיזה היקף המטופל נזקק לסיוע. הנציגים הבודקים הם אנשי רפואה וסיעוד. ניתן לבצע את הבדיקה בנוכחות אדם נוסף.

התוצאות במבדק זה משמשות לקביעת זכאות של אדם לקבל שירותים מהמדינה או מחברות הביטוח כגון:

  • גמלת סיעוד של המוסד לביטוח לאומי
  • היתר להעסקת עובד זר סיעודי – זאת כאשר אין אפשרות להעסיק עובד בעל תעודת זהות ישראלית.
  • מימון מוסד טיפולי באמצעות קוד אשפוז של משרד הבריאות
  • טיפול וכספים בהתאם לביטוח הסיעודי הפרטי.

עד שנת 2014 ניתן היה לבקש מהנבדק להדגים את פעולות המקלחת, ישיבה על אסלה או החלפת בגדים. כיום חל איסור לבקש זאת מהנבדק וזאת על מנת למנוע חרדה ותחושות קשות של הנבדק במהלך הבדיקה.

הבדיקה מתבצעת בישיבה, אלא אם כן הנבדק אינו מסוגל לקום ואז היא מתבצעת בשכיבה במיטתו. במידה והנבדק מרותק לכיסא גלגלים, זכאותו תיקבע על סמך ריאיון בלבד ולא תידרש ממנו כל הדגמה.

מהו חוק סיעוד ביטוח לאומי?

חוק ביטוח גמלת סיעוד הוא החוק לפיו המדינה מסייעת לקשישים העומדים בתנאי הזכאות, נזקקים לסיוע בתפקוד הבסיסי ואינם רוצים לצאת למוסד סיעודי. קצבת סיעוד יכולה להינתן למי שהגיע לגיל פרישה, מתגורר בביתו וזקוק לסיוע אנושי יומיומי בביצוע הפעילויות הבסיסיות, וכמו כן לאנשים אשר יש חשש לבטיחותם ולבטיחות סביבתם ולכן זקוקים להשגחה בביתם. הקצבה משולמת בהתאם לרמת הזכאות הנקבעת מתוך שש רמות, וניתן לבחור תמהיל של כסף ושירותי סיעוד לפי הצורך.

האם ניתן לקבל פטור ממבחן תלות?

ישנם מצבים אשר בגינם לא יישלח נציג מטעם הביטוח הלאומי למבחן ADL:

מעל גיל 90 יש אפשרות לבחור כי ההערכה תתבצע ע"י רופא גיריאטר או לחלופין להזמין נציג של הביטוח הלאומי. הבחירה תסומן מראש בטופס התביעה שמגישים לביטוח הלאומי.

עיוור אשר מתגורר בגפו צריך להגיש צילום תעודת עיוור ולמלא טופס הצהרה. נחשב כמתגורר לבדו גם מי שמתגורר עם בן/בת זוג סיעודיים.

מי שסובל מאי ספיקת כליות ומטופל בדיאליזה.

ישנם מקרים בהם התביעה לגמלת סיעוד מוגשת בצירוף של מסמך רפואי מפורט וזה מספיק על מנת להחליט על זכאות לגמלת סיעוד.

במקרה שמקבלים פטור מבדיקת נציג ביטוח לאומי, אך אין הסכמה על הדרגה שנקבעה לנבדק יש אפשרות לבקש שיגיע מעריך הביתה.

האם קיימים פרמטרים נוספים בעניין ADL?

ישנם תנאים לזכאות לגמלת הסיעוד וחובה לעמוד בהם כדי לקבלה. התנאים הם – תושבות ישראלית והגעה לגיל פרישה, מגורים בבית, אי קבלה של קצבה אחרת, עמידה במבחן ההכנסות שנקבע וכמובן הזדקקות להשגחה או לסיוע. במידה והמטופל מתגורר לבדו הוא יקבל תוספת ניקוד במבחן.

ניקוד במבחן ADL

לצורך קביעת רמת התפקוד של נקבעה שיטת ניקוד אשר לפיה תשולם הגמלה.
כל פעולה שנבדקת מקבלת ניקוד בין 0 ל-3 – כאשר הניקוד 0 יינתן לפעולה בה האדם עצמאי לחלוטין ו-3 נקודות עבור פעולה הוא נזקק לעזרה מירבית.

הניקוד הסופי במבחן הערכת התלות הוא להלן:

ציון 0 – הנבדק מבצע את הפעולות הבסיסיות תוך מאמץ מינימלי ואינו זכאי (ברוב המקרים) לגמלת סיעוד.

ציון 2.5- 6.5 – הנבדק זקוק לסיוע וזכאותו לגמלת סיעוד היא חלקית בסך 9.75 שעות.

ציון של מעל 6.5 נקודות – הנבדק זקוק לסיוע מלא בכל פעולותיו וזכאותו היא לגמלת סיעוד מלאה של בין 16 ל 18 שעות שבועיות.

אילו שירותים ניתנים בהתאם למבחן ADL?

מבחן ה-ADL קובע את הזכויות והשירותים שיינתנו לנבדק הסיעודי לאחר הגשת תביעת סיעוד למשל:
טיפול אישי בבית, אספקת מוצרי ספיגה, ביקור במרכז יום, לחצן מצוקה, שירותי כביסה.

בנוסף הוא עשוי להיות זכאי לשירותים הבאים:

אישור להעסקת עובד זר – במידה והנבדק קיבל ציון גבוה במבחן התלות ייתכן מאד כי יהיה זכאי להיתר עבור העסקת עובד זר והשתתפות כספית של הביטוח הלאומי בהעסקתו.

קוד אשפוז ממשרד הבריאות – זוהי השתתפות בהוצאות אשפוז במוסד סיעודי, הניתנת לנבדק שהפגין ירידה משמעותית בתפקודים הבסיסיים. הקוד ניתן גם בהתאם למצב הכלכלי.

ביטוחים רפואיים – הזכות לקבלת כספים או טיפול מהביטוח הסיעודי הפרטי במידה והוכחה ירידה תפקודית במבחן התלות.

כמה מילים על מבחן מיני מנטל

MMSE – Mini–mental state examination מבחן מיני מנטל הוא מבדק קצר בן 30 שאלות במטרה להעריך את התפקוד הקוגניטיבי והוא מתבצע על ידי פסיכיאטר או פסיכוגריאטר. מבחן זה נועד לאבחון דמנציה/אלצהיימר וקובע את חומרת המצב. המבחן ניתן לביצוע מן השלבים ההתחלתיים של של אבחון המחלה וכן כאשר המחלה מתקדמת יותר, לבחינת מצבו של החולה.

משכו של המבחן הוא כעשר דקות והוא בוחן את תפקודו הקוגניטיבי של המטופל ע"י בחינת התמצאותו במרחב, בחינת הזיכרון שלו ויכולתו לבצע חישובים. השאלות הנכללות במבחן הן פשוטות כגון חזרה על מילים מתוך רשימה, בדיקת היכולות המוטוריות והשפתיות ופתירת תרגילי חשבון בסיסיים. השלבים השונים בשאלון מאפשרים לצבור עד 30 נקודות, כאשר תוצאה הגבוהה מ- 24 נקודות מגלה תפקוד תקין מבחינה קוגניטיבית.

עשוי לעניין אתכם

תביעה לנכות כללית, עורך דין ביטוח לאומי

מהו הביטוח הסיעודי?

ביטוח זה מעניק לזכאים קצבה חודשית כאשר קיימים הבדלים בין סוגי תביעות הסיעוד. מי מוגדר אדם סיעודי?האם ביטוח זה מיועד עבור קשישים בלבד? כיצד מגישים תביעה זו?

מה נותנים אחוזי נכות - תביעה לנכות

מה נותנים אחוזי נכות?

על מנת לקבוע את דרגת אי כשירות האדם, יש צורך לעבור ועדה רפואית בביטוח לאומי. ועדה זו אחראית על קביעת אחוזי הנכות הרפואית. אם כן, כיצד נקבעים אחוזי הנכות? מה קורה בתביעות נפגעי עבודה?

 

אובדן כושר עבודה

תביעות בנושא אובדן כושר עבודה

ביטוח אובדן כושר עבודה יסייע לאנשים שאיבדו את בריאותם בשל תאונה או מחלה. מה זה אובדן כושר עבודה ומהן הסיבות לדחיית תביעת אי כושר עבודה? כיצד מגישים את תביעות אובדן כושר עבודה?

 

 

מחפשים עורך דין ?

אני מזמינה אתכם ליצור איתנו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם עוד היום

דילוג לתוכן