לפגישת ייעוץ ללא עלות

השאר פרטים ונחזור בהקדם

3 + 9 =

לקבלת ייעוץ משפטי חייגו:03-6969450

ערעור על דחיית בקשה לתו נכה

עמוד הבית » עורך דין ביטוח לאומי » הכל על הוצאת תו נכה » ערעור על דחיית בקשה לתו נכה

תו נכה ניתן על די משרד הרישוי לאנשים בעלי אחוזי נכות שונים (הנובעים ממוגבלות נפשית או גופנית) או לבני משפחותיהם. לכאורה נראה כי כל מי שמבקש לקבל תו נכה או לחידוש תו נכה מקבל את התו הנכסף, אך למעשה אלפי בקשות מדי שנה פשוט נדחות על הסף. יתרה מכך, דחיית בקשה לתו נכה לרוב נעשית ללא הסבר או נימוק ראוי. הדבר כמובן מעורר כעס ותסכול רב שכן המטרה היא להקל על חייו של הנכה ולא להקשות עליהם יותר, אך ניתן להגיש ערעור על דחיית בקשה לתו נכה ולהפוך את ההחלטה על פיה. במאמר זה נדון בהרחבה בתהליך הערעור. 

איך מוציאים תו נכה?

הרשאים להגיש בקשה למשרד התחבורה לשם קבלת תו נכה הם:

  1. אנשים שהוכרו כנכים או כנפגעי פעולות איבה על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון
  2. אנשים מוגבלי ניידות הזקוקים לרכב כאמצעי תחבורה
  3. אנשים בעלי זכאות מהמשרד לביטוח לאומי
  4. אנשים בעלי תעודת עיוור ממשרד הרווחה.

קבלת תו הנכה מאפשרת לבעלי התו להחנות את רכבם בחניות המיועדות לנכים ובמקומות בהם החנייה אסורה ובתנאי שרכבם מאפשר מעבר תנועה חופשי לרכבים אחרים. במידה והחנו את רכבם על המדרכה, עליהם לוודא כי נשאר מרחב מעבר בטוח להולכי רגל, עגלות וכסאות גלגלים.  

ניתן לקבל תו נכה אחד ולשייך אותו לשני כלי רכב שונים במידה ושניהם משמשים לניוד הנכה גם אם הרכבים לא נמצאים בבעלותו. שימוש זה נפוץ במיוחד כאשר מוגשת תביעה לילד נכה. 

את הבקשה לתו נכה מגישים באתר משרד הרישוי בצירוף המסמכים הנדרשים המעידים על מצבו הבריאותי או הנפשי של הנכה. התשובה לבקשה תתקבל לאחר 30 ימים.  

איזה סוגים של תו נכה יש?

קיימים שני סוגים של תו נכה:

תו נכה אזרחי: 

  • תו נכה רגיל – תו זה נועד לנכים המתקשים בהליכה, נכים הנעזרים במקל הליכה, או נכים שקיבלו את התו בגין מחלה נפשית או גופנית. 
  • תו נכה על כיסא גלגלים – תו זה מיועד לנכים המרותקים לכסא גלגלים והוא הדרך היחידה שלהם להתנייד במרחב הציבורי.

תו נכה צה"לי: 

  • תו נכה רגיל של משרד הביטחון 
  • תו נכה בכיסא גלגלים של משרד הביטחון 

חידוש תו נכה – האם צריך להגיש בקשה חוזרת לתו נכה?

התשובה היא כן, גם במקרים של חידוש תו נכה יש להגיש מחדש את הבקשה ולצרף את כל המסמכים הרפואיים המעידים על המצב הרפואי העדכני של הנכה. 

אין צורך להמתין לפקיעת תוקפו של התו הקיים, ניתן להגיש בקשה לחידוש תו נכה 3 חודשים לפני פקיעתו. 

את הבקשה לחידוש ניתן להגיש דרך האתר של משרד הרישוי ( זמן הטיפול בבקשה יהיה 30 ימים ) או באמצעות דואר ישראל אל היחידה למוגבלי ניידות, ת.ד. 72, חולון, מיקוד 5810001 ( זמן הטיפול בבקשה יהיה 60 ימים ).

 

מהן הסיבות לדחיית בקשה לתו נכה?

ברוב המקרים כאשר נדחית הבקשה לתו נכה, לא ניתן נימוק או הסבר לסירוב. אך כעורכת דין ביטוח לאומי בעלת ניסיון רב בהגשת בקשות לתו נכה מצאתי כי קיימות 5 סיבות עיקריות לדחיית הבקשה:

  1. העדר מסמכים רפואיים המעידים על חומרת מצבו על הנכה
  2. חוסר הבנה של הדרך בה הנכה אמור להתנייד במרחב הציבורי 
  3. הגשת אישורים לא תקפים
  4. צירוף חוות דעת לא מקצועית מספיק
  5. מילוי טפסי הבקשה נעשה באופן שגוי 

על מנת לוודא כי הבקשה לקבלת תו נכה נכתבה כראוי וצורפו לה כל המסמכים הנכונים והמעודכנים, מומלץ להסתייע בעורך דין ביטוח לאומי המתמחה בהכנת בקשות מסוג זה. עורך הדין אף טוען טענות משפטיות המגדילות את סיכוי הלקוח, לדוגמא בעת הגשת בקשה במצב שבו מצבו הרפואי של הלקוח הוא לצמיתות, תדרשנה הועדה לקבוע תו נכה לצמיתות בהסתמך על החלטות בג"צ הקובעות כי ככל ומצבו הרפואי של המבוטח הינו לצמיתות – יוענק לו תו נכה לצמיתות. 

איך מגישים ערעור על דחיית בקשה לתו נכה?

במידה ונדחתה הבקשה לקבלת תו נכה או נדחתה הבקשה לחידוש תו נכה, ניתן להגיש ערעור על ההחלטה תוך 90 ימים. בין אם פורטה סיבת הדחייה ובין אם לא מוטב להגיש את הערעור כמה שיותר מהר ועדיף לעשות זאת עם לאחר התייעצות עם עורך דין ביטוח לאומי המתמחה בהגשת תביעות מסוג זה.  

את הערעור יש לשלוח אל היחידה לטיפול במוגבלי ניידות, משרד התחבורה. ת.ד. 72 חולון מיקוד 5810001 וכמובן לצרף כל מסמך רפואי, חוות דעת רפואית ואסמכתאות נוספות המעידות על הקושי בהתניידות עצמאית ועל ההקלות שיחולו על הנכה לאחר אישור הבקשה.

 

כמה ערעורים אפשר להגיש?

במידה שהערעור הראשון נדחה, חשוב לדעת כי ניתן להגיע ערעור נוסף ולבקש תו נכה. אך הפעם לא ניתן להגיש את הערעור תוך 90 ימים, אלא רק לאחר שעברה שנה מיום קבלת ההודעה על דחיית הערעור. 

 

למה מומלץ להשתמש בשירותי עורך דין בשביל להגיש ערעור על דחיית בקשת תו נכה?

עורך דין ביטוח לאומי המתמחה בהגשת תביעות מסוג זה ידע אילו מסמכים רפואיים ומסמכים נלווים יש לצרף לבקשה על מנת שתאושר כבר בפעם הראשונה. בנוסף, עורך דין ביטוח לאומי ידע כיצד לנסח את כתב הבקשה כך שיבהיר לעובדי משרד הרישוי הדנים בבקשה מעל לכל צל של ספק כי קבלת תו נכה תקל על חייו של הנכה ועל חייהם של בני המשפחה והקרובים לו המסייעים בהתניידותו.  

מידע נוסף

כסא גלגלים - גמלת נכות - ילד נכה - נכות כללית - ביטוח לאומי - ילד נכה עם ליקוי - גמלה לילד נכה

הגשת תביעה לגמלת ניידות

יש לכם ליקויים ברגליים (ע"פ רשימת הליקויים) המגבילים אתכם בניידות? המאמר הבא בשבילכם. כיצד ניתן להגיש תביעה עבור גמלת ניידות? מהם סוגי ההטבות הנכללות בגמלה? מי אינו זכאי לגמלת ניידות?

מה נותנים אחוזי נכות - תביעה לנכות

אחוזי נכות - מה הם נותנים?

על מנת לקבוע את דרגת אי כשירות האדם, יש צורך לעבור ועדה רפואית בביטוח לאומי. ועדה זו אחראית על קביעת אחוזי הנכות הרפואית. אם כן, כיצד נקבעים אחוזי הנכות? מה קורה בתביעות נפגעי עבודה?

 

אובדן כושר עבודה

קצבת ניידות

קצבת הניידות מהווה חלק משורת ההטבות הניתנות ע"י ביטוח לאומי. מי הם זכאי הקצבה? מי קובע את המוגבלות בניידות? מהם הסוגים הקיימים לקצבת ניידות ואילו בקשות ותביעות ניתן להגיש במסגרת קצבת הניידות? האם ניתן להגיש עבור כל סוגי הליקויים?

 

דילוג לתוכן